5 Tips voor een gezond knijpfruitje

“Kom maaar! Yes! Ennn we gaan hier heen, eeeh neee die kant op! Zullen we niet aan de koeling zitten? Kijk hier! Kijk es! ” Ennn hij rent de andere kant op. Zweet op mijn voorhoofd. Een beetje wanhoop en een boodschappenlijst die nog lang niet is afgewerkt. Winkelen met mijn lieve en energieke zoontje. Precies dáárvoor heb ik knijpfruitjes in het leven geroepen. Ze zijn briljant. Want ik geef er een aan hem en een paar minuten kijkt hij tevreden om zich heen vanuit de winkelwagen. Om knijpfruitjes wel gezond te houden, heb ik de volgende 5 tips voor een gezond knijpfruitje!

  1. Gebruik niet alléén fruit

Maar fruit is toch gezond? Ja joh. Fruit is geweldig. Ik ben er dol op. Maar in essentie is gepureerd fruit (helemaal die uit de kant en klaar knijpfruitjes) zó ver weg van het origineel, dat de vezels, vitamines en mineralen al lang niet meer in leven zijn en je eigenlijk overblijft met… pure suiker. Don’t get me wrong. Ik heb niets tegen suiker. Ik ben dol op suiker. Maar je hebt maar een aantal calorieën te besteden op een dag en het is wel zonde als een groot deel daarvan gaat naar puur suiker. Waar je dus niet zo heel veel voedingsstoffen uit krijgt.

Daarnaast is het voor kinderen niet goed voor het gebit om alleen maar suiker te drinken. Net zoals ranja en diksap, is het dan beter om water te geven.

2. Voeg verschillende soorten plantaardige ingrediënten toe!

Mijn knijpfruitje bestaat ook voor een deel uit fruit. En dus uit suiker. Maar ik probeer er een aantal ingrediënten aan toe te voegen zodat er meer in zit dan alleen suiker en je kindje dus een pakketje met goede voedingsstoffen binnen krijgt.

Voor alle kindjes in de groei, is het denk ik belangrijk om je vooral te richten op eiwitten en vetten. Die komen natuurlijk ook voor in geraffineerde vorm waar je vrij weinig aan hebt. Of zoals deze. Maar je kunt ook een vorm kiezen die zo volwaardig mogelijk is waar je dus een pakketje van vezels, vitamine en mineralen mee krijgt.

Dat is het hele eiereneten (uuuh) met eiwitten, vetten en suiker. Deze woorden zeggen niet zo veel. De vraag is meer, met welke goede voedingsstoffen neemt een bepaald ingrediënt met zich mee.

Een eetlepel olijfolie? Niet zo veel. Een handje walnoten? Veel meer! Beide vallen onder de categorie vet. Maar de tweede brengt veel meer dan de eerste.

Een eetlepel suiker of een wortel? Beide bevatten suikers. De eerste heb je niks aan, maar de tweede? Oh, zo veel!

3. Basis van een gezond knijpfruitje

Dus! Waar bestaat mijn knijpfruitje uit?

  • Een kop plantaardig melk want dat komt samen met vitamine D, calcium, eiwitten en b12.
  • Een eetlepel lijnzaad, chiazaad of hennepzaad, want dat komt samen met omega 3 vetten, eiwitten, vezels en zo veel meer
  • Een eetlepel notenboter zoals pindakaas want die brengt een gezonde dot eiwitten en vetten
  • Een stuk zoet fruit want dat komt met vezels en vitamines + zorgt voor een zoete smaak
  • Een handje bladgroen want dat komt met vezels, geweldige vitamines en mineralen.
  • Theelepeltje algenolie voor kinderen. Voor vegan en niet vegan kinderen is het slim om algenolie te gebruiken in plaats van vis. Vis is zo enorm vervuild en ook nog eens in het algeheel een bedreigd diersoort, dat het niet nodig is om daar je vetten vandaan te halen. Een vis eet namelijk algen. En daar vind je die heilige omega 3 vetzuren die we zo graag willen.

Belangrijk! Dit alles is bij elkaar voor 2 a 3 porties! Dus dit alles nooit in één keer want dat is veel te veel voor een dreumes of peuter.

4. Gebruik herbruikbare knijpzakjes

Tips voor een gezond knijpfruitje kan niet zonder de Sqeasy (niet gesponsord). Als je me al wat langer volgt op IG dan weet je dat ik dol ben op de herbruikbare knijpflesjes van sqeasy (zie hiernaast). Ze lekken niet, zijn makkelijk schoon te maken en ideaal om mee te nemen onderweg. Voor meer handige tips om duurzaam eten te verpakken voor kleine kinderen, lees dan ook eens dit blog.

5. Drink met mate

Mijn zoontje is dol op knijpfruitjes. Hij drinkt ze in een keer weg. Hij vindt deze bijvoorbeeld ook erg lekker. Dat betekent dat het natuurlijk ook gelijk een enorme slok calorieën binnen is. Ik geef hem dit dus altijd na zijn middagslaapje en niet te dichtbij het avondeten zodat hij wel goed eet tijdens die maaltijd. Want uiteindelijk zijn de grote maaltijden wel belangrijker en zie ik een knijpfruitje nooit als maaltijdvervanger. Kortom, maximaal 1 zo’n knijpfruitje per dag en ver voor de grote maaltijd.

Dus, hierbij min tips voor een gezond knijpfruitje. Ik hoop dat je er wat mee kan en dat je zelf eens gaat experimenteren!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *