Eetdagboek – Zwanger en Vegan

“Ik zal nooit een eetdagboek posten” zei ik toen ik dit blog begon. Iedereen deed dat al. Maar hier is er tóch één! Om hen gerust te stellen die zich afvragen of ik het wel overleef. Niet alleen overleef ik het maar ik weet niet of je mijn buik toevallig al hebt gezien met bijna 40 weken? Dan weet je gelijk dat deze kleine ook nog eens groeit als KOOL! (en ik bijna voorover val).

Mijn overtuiging is dat je tijdens je zwangerschap (vegan of niet) gevarieerd en gezond moet eten. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Voor mij betekent dat het eten van veel volkoren granen, groente, fruit, goede vetten en het laten staan van dat wat weinig nut heeft (bewerkte producten en dierenproducten).

Dus here we go! Wat eet ik zoal?

Ontbijt vandaag

Havervlokken met 250 ml ongezoete sojamelk, rozijnen, halve appel, handje blauwe bessen (uit de vriezer), 1 banaan,  walnoten,  amandelen en een eetlepel lijnzaad. Dit alles bij elkaar komt rond de 500 kcal.

Wat eet ik over het algemeen voor ontbijt?

Altijd havervlokken, plantaardige melk (met extra calcium + eiwitten + b12), blauwe bes of framboos, lijnzaad, walnoten, amandelen, banaantje, rozijnen, dadels, en ga zo maar door. Ik denk dat ik al 5 jaar hetzelfde eet. Dit is rond de 500-600 kcal. Bij mijn ontbijt neem ik een multi vitamine voor zwangeren. 

Tussendoor vandaag

Gedroogde mango en abrikoos. (100 kcal)

Wat eet ik over het algemeen tussendoor?

Ik ben dol op gedroogd fruit. Abrikoos, perzik, dadels, vijgen. Maar de laatste tijd ook veel rijstwafels / roggebrood met pindakaas of andere notenpasta. Natuurlijk drink ik zo nu en dan verse sinaasappelsap of een groene smoothie voor wat extra groen. Wanneer de sojayoghurt in de aanbieding is dan neem ik dit ook met wat muesli of fruit. 

Om te snacken pure chocola, een stuk zelfgemaakte cake, brownie, koekje, taart, muesli reep.




Lunch vandaag

Twee boterhammen met hummus, tahin, mosterd, augurken, flinke hoop sla en chilisaus. Kijk me niet gek aan, I love it. Elke dag weer! Daarnaast nog 1 boterham met pindakaas en appelstroop en 1 boterham met aardbeien jam. (rond 500 kcal)

Wat eet ik over het algemeen voor lunch?

Volkoren bammetjes! Met alle soorten hummus (pompoen is nu favoriet), tahin, mosterd, augurkjes, avocado, worst van vegetarische slager, zelfgemaakte paté en notenpasta. Pindakaas, appelstroop en jam mogen ook niet ontbreken.  

Tussendoor

2 rijstwafels met zonnebloempit pasta (150 kcal)

Avondeten vandaag

Vivera zoete aardappel burgers, zilvervliesrijst, reuzenbonen met spinazie en een flinke lepel zelfgemaakte pindasaus. (600 – 700 kcal)

Wat eet ik over het algemeen voor avondeten?

Denk aan thaise curries, hollandse maaltijd met aardappels, burger en bijvoorbeeld spruitjes of spinazie met jus. Chili sin carne met allerlei groente en bonen. Zoete aardappel pinda curry, ook weer met allerlei groente. Falafel pita broodjes met yoghurt saus. Aardappel oven schotel. Alle soorten stamppotten. Couscous en rijstsalades. Quiche. Hieronder zie je wat voorbeelden. 

Vaak komt dit wel tussen de 700 en 800 kcal want ik neem een vol bord met veel sausjes.

Bij alles wat ik maak zorg ik dat er bladgroen, bonen, volkoren graanproducten en het liefst twee soorten groenten. Dit kan eigenlijk in allerlei gerechten.

Een quiche van kikkererwtmeel en daarin groente zoals bloemkool, prei, witte boon en paprika.

Spelt met daaroverheen mix van vega gehakt met palmkool, kidneyboon en doperwten. De saus is een tahin sinaasappeldressing.

Gemixte groente met zilvervliesrijst en weer de Vivera burger! Ik krijg er geen genoeg van…

Zoete aardappel uit de oven met leftover kaassaus, gemixte groente, spinazie, doperwt en de rest van spelt.

Volkoren pasta met doperwt, spinazie, courgette en kaassaus van aardappel en wortel.

Falafel balletjes  in pita broodjes met tomaat, paprika, kikkererwt en een yoghurt tahin dip.

Rijst met chilli bonen, champignon, paprika, mais, tofu blokjes en daaroverheen een enorme hoop witte boon guacamole (helft boon en helft avocado).

Allerlei soorten burgers (zelfgemaakt of kant en klaar) op broodjes met gebakken uit, aardappeltjes uit de oven, een grote salade en een paar sausjes.

Avondsnack

Ik krijg na het avondeten echt niet zoveel eten meer naar binnen en ik vind het heerlijk om de ochtend met een lege maag wakker te worden. Dus over het algemeen eet ik niets meer ’s avonds. Soms nog wel eens een yoghurt met wat muesli of een beetje roggebrood. Maar vandaag was het voldoende. Als ik iets snack dan is het in de lijst van tussendoortjes hier boven. 

Water drinken

Ik drink elke ochtend warm water met citroen… nee joh haha! Zo’n gezondheidstype ben ik ook weer niet. Ik denk zelfs dat het niet zo goed is voor je tanden. Maar dorst heb ik wel! Dus thee of water uit mijn doppertje drink ik wel in de ochtend en door de dag heen.

Deze mooie watertjes zijn nog van mijn baby shower en vond ik te mooi om niet te delen!


Caloriën tellen

Zoals je merkt doe ik aan kcal tellen. Ik vind dat handig en praktisch. Sommige mensen worden er gek van maar ik vind het een verademing. Ik weet wanneer ik iets te veel heb gegeten en wanneer te weinig en daar kan ik dan de volgende dag op inspelen. Het heeft me ook geholpen tijdens de zwangerschap om precies genoeg te eten en goed aan te komen.. Ik weet dat ik nu rond 200 – 300 kcal meer moest eten en dat is echt niet zo heel erg veel. Ik at dus net zoveel als anders maar dan met een extra tussendoortje of een extra opscheplepel tijdens het avondeten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *