Ik heb een nieuwtje… Week 4 – 20 ;)


Yes eindelijk is het nieuws aan iedereen verteld! Ik verwacht samen met mijn man eenklein manneke in de lente in 2018! De eerste weken van mijn zwangerschap geloofde ik het nog niet helemaal en was ik voorzichtig met het erover te hebben en zelfs over te fantaseren. Maar met het groeien van mijn buik, groeide ook mijn vertrouwen. Ik word volgend jaar in mei toch echt moeder!

Ik wil tijdens mijn zwangerschap (en daarna) een plantaardig dieet aanhouden en die ervaring wil ik delen met anderen. Het beeld over zwanger zijn en plantaardig eten is best negatief terwijl ik juist veel vrouwen ken die gezonde zwangerschappen hebben met een plantaardig of vegetarisch dieet. Het is het negatieve beeld dat in de media wordt geschetst, dat zo blijft plakken en mensen misschien wat twijfelachtig maakt.

Dus ik beantwoord hier een paar vragen die me de afgelopen tijd vaak zijn gesteld en zal de komende weken hier meer over vertellen. Ik hoop dat dat meer duidelijkheid geeft en het negatieve beeld wat doet veranderen.

Wat eet je eigenlijk? Heb je nu niet ineens trek in vlees of kaas?

Ik heb vrijwel geen last gehad van misselijkheid dus eten is geen probleem. Wel heb ik veel meer trek en smaakt alles zo veel lekkerder! Dus hoe lang heb je voor de lijst met dingen waar ik trek in heb?

Hele dik besmeerde boterhammen, ontelbaar veel rijstwafels met tahin of jam en natuurlijk chocola. Of sinaasappelsap! Vooral dat laatste wil ik eigenlijk liters van drinken. Maar ik denk dat ik een regelrechte suiker vergiftiging krijg als ik het met die hoeveelheid naar binnen zou werken. Ik heb daarnaast gewoon ook veel trek in water. Ik merk dat het goed is voor mij om regelmatig water te drinken (al is het alleen al omdat het zo droog is door de kachels en de winter).

Voor de rest eet ik wat ik anders eet. ’s Ochtends havervlokken, sojamelk, noten, banaan, lijnzaad en vaak ook een kiwi. Daar neem ik een supplement bij speciaal voor vega zwangere vrouwen. Tussendoor een stuk fruit of een rijst wafel met pindakaas. Voor de lunch eet meestal 4-5 boterhammen met iets van humus, tahin, pindakaas (of andere notenboter), appelstroop, jam. Ik smeer daar nu ook wat vegan boter over voor wat extra vetjes in de winter. Tussendoor eet ik weer een appel of iets lekkers om te snacken (een chocolaatje, koekje, gedroogd fruit of muesli reep). In de avond vind ik het heerlijk om te koken. Dit kan zijn een curry, stamppot, pasta, wok gerecht, couscous of gewoon aardappels, groente en tofu / tempeh/ vleesvervanger. Ik zorg dat ik genoeg bonen, volkoren granen en groente eet en dit vul ik aan met vlees- en melkvervangers. In die laatste twee zit vaak extra ijzer, calcium en eiwitten. Ik eindig de dag met thee en chocola maar soms heb ik voor het slapen ook nog wat trek en neem dan nog iets te eten. Kortom, ik heb geen honger en volgens mij bloedwaarde kom ik niets te kort.

En of ik ineens hallucinaties krijg over frikadellen en kaas?

Ik heb niet meer trek in dierlijke producten. Ik heb wel meer trek! En soms ook gewoon in snoep en chocola! Ik heb onlangs chocola gegeten waarvan ik dacht dat het vegan was maar niet zo bleek te zijn. Dus ik ben zeker niet perfect. Maar ik moet er dus wel voor zorgen dat ik geregeld eet en niet door hevige trek dan maar chocola ga eten.

Hoe ik me voel?

Fysiek voel ik me prima! Heel goed zelfs. Ik heb geen last gehad van ochtendmisselijkheid, hoofdpijn, krampen of wat dan ook. Ik had de eerste drie maanden vooral erg veel behoefte aan dutjes. I love dutjes! Wanneer ik thuis ben lig ik altijd even op de bank met mijn pup op een kleedje naast me. Dan doen we alle twee een dut totdat zij haar snuitje tegen mijn gezicht aan doet (Hallo ik wil een aai…word wakker). Het heeft geen invloed op mijn nachtslaap want man man daar val ik ook gelijk in slaap! Dus dat is wat ze bedoelen met vermoeidheid!

Hoe gingen de controles?

Prima! Heb een gezonde bloeddruk. Baby groeit precies goed. Hij beweegt en doet ontelbaar veel yoga poses in mijn buik.

Hoe blijf ik in beweging?

Ik heb een hond en woon bij het bos en achter haar aan sjezen helpt enorm. Het is wel een geweldige manier om aan genoeg beweging te komen. Ik probeer elke dag minstens een uur tot anderhalf uur te lopen of hardlopen. Ongeveer twee keer in de week sporten mijn man en ik samen op zolder in ons zelf gemaakte fitnessruimte met gewichten, halter stangen en een yoga mat. IDEAAL! Ik kan het iedereen aanraden. Nooit meer naar de sportschool en lekker in je foute joggingbroek squaten. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk met de fiets te doen, te lopen en niet te veel te zitten.

Dat was tot dusver wat ik wilde vertellen! Er zijn meer vragen geweest over specifieke voedingsstoffen zoals calcium, eiwitten en allerlei vitamines. Ik heb goed uitgezocht wat ik nodig heb en wil dit ook graag met jullie delen in een volgende post.

Tot de volgende keer!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *