Vegan Omelet..?

Omelet

Ik ga het eens hebben over een stapje terug nemen. Nee niet van mijn werk of van verplichtingen die ik uit de weg ga om op het balkon in de zon te zitten (yep). Nee, een stap terug van dat wat ik aan het eten bent..  

Ik ben een gewoontedier want wat ik at / eet is meestal niet heel origineel. We eten vaak dezelfde dingen, nog een keer… en nog een keer…Eigenlijk is dat heel goed maar toen ik de keuze maakte om mijn eten te veranderen, was het de uitdaging om op zoek te gaan naar vervanging van dat wat ik zo vaak at. Kaas, eieren, room. Veel chocola..

Dus ik vroeg me af, waarom eet ik het eigenlijk? Is het een vertrouwd gevoel? Is het de zoete smaak? Is het een bepaalde textuur? Is het de geur? Is het het vet?  Ik ging op zoek… 

Als ik bijvoorbeeld zonder ei of kaas zou willen leven dan is de eerste gedachte om een vervanger te kopen. Deze zijn duur… en niet altijd gezond.. 

Een andere manier van kijken: kaas is vooral vet maar avocado en noten zijn óók heel vet. Wat dacht je van cupcakes? Die krijgen de structuur door ei en veel suiker. Met dadels en banaan krijg je ook diezelfde structuur. Tadah!

Kortom, een tip die ik zelf toepas is dus afstand nemen en afvragen wat het precies is dat je lekker vindt? Ik garandeer je, er is iets ander mogelijk! Of heb je zelf al een idee voor een slimme vervanging?

Hier heb ik een voorbeeld van een omelet zonder ei…

Deze heeft edelgistvlokken in plaats van kaas. Dit product vind je tegenwoordig ook in supermarkten maar sowieso in de biologische supermarkten en andere gezondheidswinkels.

Vegan Omelet..?
 
Voorbereiding
Kooktijd
Totaal
 
Aantal: 2-3
Ingrediënten
  • 50 gram kikkerewtenmeel
  • 1 flinke eetlepels edelgistvlokken
  • 1 flinke eetlepel lijnzaad
  • theelepel bakpoeder
  • theelepel kurkuma
  • theelepel paprikapoeder
  • theelepel uipoeder
  • peper en zout naar smaak
  • Groente opties: ui, knoflook, tomaat, paprika, spinazie, champignons, enzovoort!
Instructies
  1. Mix alle droge ingr. en doe er 150 ml water bij (of meer wanneer je denkt dat het nog niet een goed vloeibaar mengsel is, net als pannenkoeken)
  2. Verhit een anti-aanbaklaag pan en wanneer de pan goed heet is verdeel je een deel van het mengsel over de bodem.
  3. Bedek de pan en doe het vuur op middelhoog.
  4. Controleer regelmatig totdat de bovenkant niet meer vochtig is en de onderkant bruin is.
  5. Herhaal dit totdat het mengsel op is.

Comments

  1. says

    Nu ben ik niet vegan en ook niet vegetarisch en ik eet eigenlijk zelden tot nooit hetzelfde (het eeuwige “dilemma” van de foodblogger, zeg ik wel eens) maar ik vind dit soort gerechten altijd wel interessant. Het zelfde heb ik met suikervrij eten, of zonder gluten. Ik moet er niet aan denken om zelf zo te eten maar vind het wel interessant om te kijken hoe je toch op een goede manier dingen kunt vervangen! En kikkererwtenmeel vind ik lekker!

  2. says

    Gister heb ik de vegarevolutie in een adem uitgelezen.. ik zat al lang te denken om helemaal vegetarisch te gaan eten en nu lijkt de stap naar vegan ook niet zo groot meer. Dat no-eggspul lijkt me inderdaad niet echt gezond maar het kan dus wél, bedankt voor de inspiratie!

    • Susanne Verboom says

      Hey! Lisa Steltenpool heeft echt prachtig werk gedaan met dat boek ja, heel knap. Vegan is echt niet veel anders dan vegetarisch nee, dus ik zou zeggen probeer es wat uit :) Fijn dat ik je inspireer!

Geef een reactie