5 Tips voor een plan(ee)taardige BBQ

Hallo zomer! Hallo barbecue! Hallo lange avonden met hele lange gesprekken en een rookgeur tot in je haar en je BH! Yes!

De barbecue is een beetje een dubieus dingetje. Aan de ene kant staat het symbool voor gezelligheid, lange avonden en het vieren van het aanbreken van een nieuw seizoen. Het gaat om buiten zijn, praten, muziekje, zonnetje en al dat moois. Maar het staat ook symbool voor iets anders.. 

BBQTips (11 van 11)

Het staat ook voor het ultieme mannelijke eten. Heb je die reclame al gezien van een paar bebaarde mannen, geruite bloesjes aan, fiets aan de muur, biertjes in de hand en DE stoere barbecue? Echte mannen kunnen dat. Die bereiden het vlees. Toen ik deze BBQ aan het voorbereiden was vond ik een fles saus waar op stond “alleen voor echte mannen”.

Ach, die arme mannen, zij maar denken dat je mannelijk bent wanneer je die saus eet en een BBQ aan kan zetten. Echte mannelijkheid wordt mijns inziens bepaald door je waarden en je daden, niet door een sausje (is wel vegan by the way…)

Maar goed, ondanks dat het ook heus wel stoer is, is het niet zo stoer dat het A. niet gezond is om aangebrand vlees te eten en B. er heus andere opties zijn dan het vlees van een dier te eten.

BBQTips (10 van 11)

Hierbij heb ik in ieder geval 5 tips om plezier te hebben tijdens een BBQ maar toch graag in je broek wilt blijven passen, geen dierenleed wilt eten, de planeet een beetje wilt redden en hart en vaat ziekte graag van je lijstje af wilt strepen:

1. Doe mee!

De BBQ is een traditie die enorm ‘ingebakken’ zit in ons Westers cultuurtje.

Wil je gezonder en eerlijker eten dan is er de optie om de BBQ te ontwijken en er gewoon niet aan mee te doen of om zielig die stokbrood en ijsbergsla in een hoekje op te eten.

Maar je kan ook juist actief meedoen met het BBQ’en. Kom maar op met dat vuur! En kom maar op met de mensen! Het perfecte moment om te laten zien dat het ook anders kan… Dat brengt me bij punt 2.

2 Neem (heul veul) eten mee

Ga helemaal los. Ik zal hieronder een paar ideeën geven. Het is ontzettend makkelijk ( en goedkoop) om voor een gezondere en originele BBQ te gaan. Zonder persé vleesvervangers te gebruiken. Wat heb je nodig? Enorme prikkers en en een stapel groente en fruit. En een blok chocola…duh.

3 Vleesvervangers?

Ik ben zelf geen grote fan van vleesvervangers. Behalve als falafel onder vleesvervangers valt want dan bestaat er geen grotere fan (*maakt een diepe buiging).

Er is (nog) geen echte concurrent voor vlees. Vlees is vlees en ik denk dat vlees altijd wint in het vlees zijn… snappie? In plaats van dat, neem iets heel anders mee en ik ben er van overtuigd dat een groot deel van het publiek blij verrast zal zijn dat er iets anders is dan euroshopper burgers.

4 Discussie?

Ik denk niet dat het een goed idee is om tijdens het brandende vuur de ‘wat-ben-je-in-vredesnaam-aan-het-doen’ discussie aan te gaan. Of dit nou over gezondheid gaat of over eerlijk eten. Blijf positief, ook al snap ik dat het voor de echte planteneter vreemd lijkt dat er zo wordt gegeten. Maar ontstaan er spontane gesprekken, dan is daar natuurlijk niets mis mee.

5 Recept Tips

Hartig:

  • Aubergine plakken gemengd met olie, zout en gerookte paprikapoeder
  • Courgette stukken met citroenrasp (ooh zo lekker)
  • Maiskolven
  • Grote champignons gemengd met sojasaus en knoflook
  • Gebakken banaan!
  • Falafel (zelfgemaakt of uit een pakkie)

Prikkers hartig:

  • Paprika, tomaat, champignon, ananas
  • Aubergine met courgette in tijm en citroen rasp

Zoet:

  • De winnaar van deze avond was de rijpe peer, met een kleine uitholling erin en een stukje pure chocola die er in smelt… are you kidding me?
  • Ananas plakken (die kun je in een pannenkoek mengsel doen en laten grillen op de plaat..)
  • Prikkers zoet:
  • Appelmengsel (kaneel, citroen en suiker), rozijnen en vijgen (hemels)
  • Abrikozen en perziken (absurd)
  • Nogmaals, ananas! (omdat het zo brilliant is)

Bijgerecht

Waar het eigenlijk op neer komt is dat je een groenteafdeling / winkel kunt binnen lopen en alles mee kunt nemen. Je zou zelfs bietjes, wortels, zoete aardappel kunnen gebruiken. Maar kies in ieder geval twee of drie prikker soorten en twee losse soorten groente. Dan heb je genoeg variatie en ben je niet uren in de keuken bezig.

Goedkoop. Makkelijk. Gezond. Én je redt de wereld, hapje voor hapje. Heb je zelf nog suggesties dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!

Comments

Geef een reactie